We gebruiken cookies om je de best mogelijke ervaring te bieden op Essity.com. Lees meer over de cookies die we gebruiken en hoe je je instellingen kunt wijzigen:

Essity B 218.7 (-1.7 SEK) on 20-Nov-2018 12:54

Select region


Global site


Girls with feminine care packages

Taboes en stigma’s rondom menstruatie komen op verschillende manieren tot uiting en bestaan in alle uithoeken van de wereld. De schaamte en gêne die vrouwen en tienermeisjes ervaren wordt vaak versterkt door sterk aanwezige culturele of maatschappelijke overtuigingen. 

Maar net zo belangrijk is het feit dat veel vrouwen geen toegang hebben tot de verzorgingsproducten waarmee ze met waardigheid hun hygiëne zouden kunnen beheren. Zonder toegang tot gepaste producten moeten vrouwen en meisjes een andere manier vinden om om te gaan met hun menstruatie, wat een negatief effect kan hebben op hun algemene mentale welzijn, concentratie of zelfs aanwezigheid op werk, school of familiebijeenkomsten. Deze factoren leiden tot stereotypen en veroorzaken zo een domino-effect van negatieve maatschappelijke en economische gevolgen.

Het probleem

Wanneer er geen kwaliteitsproducten voor vrouwelijke verzorging beschikbaar zijn, zoals maandverband of tampons, gebruiken sommige vrouwen en meisjes onhygiënische materialen zoals oude doeken, kranten of zelfs gras of blaadjes. Dit kan leiden tot ernstige gezondheidsproblemen, zoals vaginale infecties. De non-profitorganisatie WASH United vermeldt dat wel 80 procent van de meisjes in India oude doeken gebruiken tijdens hun menstruatie. Voor anderen zit er niets anders op dan helemaal thuis te blijven. Naar schatting van UNESCO blijft bijvoorbeeld 1 op de 10 meisjes in Afrika thuis van school tijdens hun menstruatie. Zelfs in ontwikkelde markten waar producten makkelijker verkrijgbaar zijn, voelen vrouwen zich nog steeds verhinderd of beschikken ze niet over de financiële middelen om deze producten te kopen. Volgens de wereldwijde enquête Hygiene Matters die in 2016 werd afgenomen door Essity, zegt een van de vier vrouwen wereldwijd dat ze veel of enig ongemak voelt bij het kopen van maandverband of tampons.

De betaalbaarheid van producten, de verwerking van afval en het scheppen van oordeelvrije omgevingen waar producten kunnen worden verkregen, zijn allemaal kwesties die onderling verband houden en waar aandacht aan moet worden besteed om de beschikbaarheid van producten te verhogen en het beheer van menstruele hygiëne te verbeteren voor vrouwen van over de hele wereld.

Oplossingen

Er zijn een aantal manieren waarop we kunnen omgaan met de uitdagingen die vrouwen ervan weerhouden om de verzorgingsproducten te krijgen die ze nodig hebben. 

Productdonaties: Om ‘period poverty’ aan te pakken (onvermogen om verzorgingsproducten voor vrouwen te kunnen veroorloven), heeft Essity’s merk Bodyform de handen ineengeslagen met het liefdadigheidsfonds In Kind Direct van HRH Prince of Wales voor financiering van workshops en producten voor vrouwen en meisjes in het Verenigd Koninkrijk. Dankzij deze driejarige verbintenis kan er gratis hygiënische bescherming worden geboden aan duizenden vrouwen en meisjes die niet in staat zijn zelf aan producten te komen voor henzelf of hun familieleden.

Werkprogramma’s en subsidies: Het wereldwijde non-profitnetwerk Business for Social Responsibility (BSR) helpt bij het bestrijden van deze problemen via het werkplekprogramma HERhealth, met als doel het verbeteren van kennis, handelingen en toegang tot gezondheidsdiensten en menstruele hygiëneproducten voor vrouwen die werkzaam zijn binnen wereldwijde leveringsketens. In een fabriek in Karachi, Pakistan misten de vrouwelijke werknemers tot wel drie dagen per maand tijdens hun menstruatiecycli. Door werknemers voor te lichten over de beste praktijken van menstruele hygiëne en het fabrieksmanagement te overtuigen om gesubsidieerd maandverband beschikbaar te stellen, heeft het programma een aantal positieve resultaten behaald. Het algemene verzuim is met 11 procent afgenomen, het gemiddeld aantal gewerkte uren van vrouwelijke medewerkers is per maand met 2,5 uur gestegen en er werd door medewerkers 25% minder melding gemaakt van slechte concentratie op het werk.

Productinnovatie: In Zuid-Afrika is Essity’s merk Libresse een samenwerking aangegaan met Project Dignity om milieuvriendelijk, herbruikbaar maandverband te verstrekken aan kansarme jonge meisjes in verschillende lokale gemeenschappen. De Subz Pants en Pads kunnen thuis worden gewassen en gedroogd en tot wel vijf jaar lang opnieuw worden gebruikt. Ze zijn ontworpen om te zorgen voor minder afwezigheid en uitval van school.