We gebruiken cookies om je de best mogelijke ervaring te bieden op Essity.com. Lees meer over de cookies die we gebruiken en hoe je je instellingen kunt wijzigen:

Essity B 219.6 (+3.6 SEK) on 15-Nov-2018 17:29

Select region


Global site


Hoe is het gesteld met de toilethygiëne op Nederlandse scholen?

De hygiëne laat in veel Nederlandse scholen ernstig te wensen over. Onderzoek van Kantar Public (voorheen TNS Nipo) in opdracht van hygiëne- en gezondheidsbedrijf Essity, toont aan dat ouders, leraren en leerlingen veel klachten hebben over de toilethygiëne op hun school. 

Alexander de Jongh, countrymanager Essity Nederland, over de uitkomsten van het onderzoek: "Een goede hygiëne is een randvoorwaarde voor kwalitatieve scholing. Maar als je denkt dat het met die hygiëne op scholen in Nederland wel goed gesteld zal zijn - omdat we in een van de schoonste landen ter wereld leven - dan zullen de resultaten verbazen. Maar liefst zeven op de tien docenten ontvangen klachten van leerlingen over de hygiëne op school", haalt De Jongh een van de onderzoeksresultaten aan. "De helft wordt hier zelfs op aangesproken door de ouders."  

Kinderen mijden het toilet op school zoveel mogelijk, met name vanwege de stank op het toilet (85%) en vieze wc-brillen (76%). En dat blijft niet zonder gevolgen voor de kwaliteit van het onderwijs: 43% van de leerlingen geeft aan regelmatig moeite te hebben met opletten in de les, omdat zij eigenlijk naar het toilet moeten, maar liever niet willen gaan.

Voor het onderzoek is gesproken met Michael Groeneweg, kinderarts voor maag-, darm- en leverziekten bij het Maasstad Ziekenhuis in Rotterdam. En hij herkent het probleem dat onhygiënische toiletten op scholen negatieve gevolgen kunnen hebben voor de gezondheid van leerlingen. Met name de jongste kinderen zijn hier kwetsbaar voor, voor hen is het sowieso al spannend om op school naar het toilet te gaan. Vieze toiletten helpen dan niet mee.

De uitkomsten van dit onderzoek laten zien dat de hygiëne op scholen in Nederland vaak tekort schiet. Voor Alexander de Jongh een vertrekpunt om de situatie te verbeteren: "Wij gaan graag het gesprek aan met beleidsmakers, leraren en gezondheidsexperts om met elkaar te kijken naar oplossingen. We willen samenwerken om tot pragmatische en realistische oplossingen te komen die het verschil maken in het verbeteren van de hygiëne.