We gebruiken cookies om je de best mogelijke ervaring te bieden op Essity.com. Lees meer over de cookies die we gebruiken en hoe je je instellingen kunt wijzigen:

Essity B 219.6 (+3.6 SEK) on 15-Nov-2018 17:29

Select region


Global site


Menstrual Hygiene Seminar - Cape Town

Menstruatie – een natuurlijke lichaamsfunctie die cruciaal is voor de seksuele en reproductieve gezondheid van vrouwen. Op elk willekeurig moment zijn 800 miljoen meisjes en vrouwen ongesteld. En vanaf de eerste menstruatie tot aan de overgang worden vrouwen gemiddeld 460 keer ongesteld, wat aankomt op ongeveer 3500 dagen in hun leven. 

Hoewel menstrueren net zo normaal is als eten, ademen en slapen, rusten er taboes, mythes en stigma’s op dit onderwerp, en komt er verlegenheid, schaamte en stilte bij kijken. Meisjes en vrouwen verstoppen hun maandverband bijvoorbeeld in hun mouw of schamen zich ervoor om verzorgingsproducten voor vrouwen te kopen, ze laten zich weerhouden van dagelijkse activiteiten omdat ze ongesteld zijn en ontwijken essentiële gesprekken over menstruatie en vrouwelijke gezondheid.

Doorbreek de stilte, maak spreken over menstruatie normaal

Veel meisjes begrijpen niet wat er gebeurt wanneer ze voor het eerst ongesteld worden. Dit komt voornamelijk omdat moeders menstruatie vaak niet met hun dochters bespreken voordat ze hun eerste cyclus krijgen. Bijvoorbeeld in Karachi, Pakistan is 50% van de meisjes van 14 tot 17 jaar niet op de hoogte van menstruatie; deze meisjes dachten dat ze ziek of stervende waren.

Om positieve verandering op dit gebied aan te moedigen heeft Essity in samenwerking met zijn merk Bodyform in 2016 een campagne opgezet om vrouwen en meisjes te helpen de sociale barrière te doorbreken en menstruatie te bespreken, door zes nieuwe ‘femoji’s’ voor menstruatie te maken voor het officiële emoji-toetsenbord. De campagne omvatte pictogrammen voor bijvoorbeeld maandverband, ongesteldheid, kramp, PMS, vlekjes en een opgeblazen gevoel en is ontworpen om vrouwen een leuke, eenvoudige manier te bieden om uit te drukken hoe ze zich voelen tijdens de menstruatie. De campagne was een manier om de dialoog over menstruatie op een interactieve, praktische manier aan te sturen.

Stop sociale stigma’s, vermijd afwezigheid

Menstruele hygiëne wordt niet alleen slechts vluchtig besproken, maar wordt ook een belangrijk punt voor geslachtsgelijkheid, mensenrechten en ontwikkeling omdat vrouwen en meisjes nog steeds worden buitengesloten van culturele, educatieve, sociale en inkomstengenererende activiteiten tijdens hun menstruatie. Naar verluidt missen 4 van de 10 meisjes in West- en Centraal-Afrika ten minste één schooldag per maand vanwege hun menstruatie, en ongeveer 73 procent van de vrouwelijke fabrieksmedewerkers in Bangladesh loopt per maand gemiddeld zes dagen werk en salaris mis vanwege menstruatie.

Wereldwijd lopen vrouwen dagelijkse activiteiten mis vanwege hun menstruatie, wat meestal voorkomt omdat ze menstruatie als een obstakel beschouwen en niet de juiste kennis hebben over hoe hun lichaam werkt. Sinds 2014 werkt Essity samen met het Water Supply and Sanitation Collaborative Council (WSSCC) om de stilte te doorbreken, het bewustzijn te vergroten en onderwijs te bevorderen met betrekking tot menstruatie. Bij een van de initiatieven van het partnerschap werden 30 meisjes uit de Afrikaanse townships van Kaapstad, Khayelitsha en Gugulethu, bijeengebracht voor een training over het beheren van menstruele hygiëne. De sessie werd voorgezeten door deskundigen van het WSSCC, die de meisjes onderwezen over hun lichaam, het belang van goede hygiëne tijdens de menstruatie en dat ze zich niet hoeven te schamen maar juist trots moeten zijn. 

Iets dat elke maand voorkomt bij de helft van de mensen ter wereld zou geen taboe moeten zijn, en de stilte doorbreken bij dit onbesproken onderwerp is de eerste stap om het stigma te verwijderen. Door de negatieve stereotypen rondom menstruatie te overwinnen en rede te vervangen met actie, kunnen we zorgen voor veilig menstruatiebeheer om het leven en de toekomst voor vrouwen en meisjes over de hele wereld te transformeren.