Onbekende klachten en onzichtbare symptomen
Hoewel veel vrouwen denken goed geïnformeerd te zijn over de overgang, blijkt hun kennis in de praktijk beperkt. Opvliegers en stemmingswisselingen worden het vaakst herkend, maar klachten zoals koude rillingen, pijn bij seks of ongewenst urineverlies blijven voor veel vrouwen onbekend. Vooral emotionele symptomen -zoals paniekaanvallen, besluiteloosheid, vermoeidheid of een verminderde behoefte aan sociale contacten -worden zelden herkend of besproken. Een op de vier vrouwen geeft aan minder te weten over de overgang dan zij eerder dachten, met name degenen die er al middenin zitten.
Oproep en campagne om ervaringen rond de menopauze te delen
De bevindingen laten zien dat vrouwen niet alleen behoefte hebben aan kennis, maar ook aan erkenning en begrip, van hun omgeving, zorgprofessionals en de maatschappij. Met Wereld Menopauze Dag (18 oktober) in aantocht is dit hét moment om open te praten over wat vaak onzichtbaar blijft. Daarom delen op de speciale landingspagina www.stilvoordeovergang.nl onder andere Victoria Koblenko, Berget Lewis en Daphne Deckers, in samenwerking met TENA, hun persoonlijke ervaringen en tips én roepen zij vrouwen op om hetzelfde te doen.
Nederlandse innovatie achter maatschappelijke missie
Met de nieuwe campagne laat TENA zien hoe merk het gesprek over de overgang openbreekt en vrouwen erkenning biedt, precies zoals Essity wereldwijd nastreeft met het doorbreken van barrières rondom gezondheid en welzijn. Die maatschappelijke missie krijgt in Nederland een tastbare invulling: Op de productielocaties in Hoogezand en Gennep werken samen meer dan 750 medewerkers. Hier worden dagelijks miljoenen TENA-producten gemaakt, die onder andere vrouwen in de overgang ondersteunen bij ongewenst urineverlies – een van de lichamelijke klachten diet vaak onbesproken blijven, maar waar TENA juist comfort en vertrouwen biedt.
“De vraag naar onze producten groeit voortdurend, en dat vraagt om voortdurende innovatie en inzet van het hele team,” zegt Liam Bouwman, Site Manager van Essity Hoogezand. “Ik ben enorm trots op wat we hier met alle collega’s bereiken. Met technologie en kennis uit Nederland bouwen we letterlijk aan het vertrouwen van mensen wereldwijd. Zo vervullen we een belangrijke maatschappelijke rol en maken we echt het verschil.”
Bart Peeters, Site Manager in Gennep, vult aan: “Wat wij hier maken, is meer dan een product. Het biedt mensen zekerheid en comfort, juist bij klachten die vaak onbesproken blijven. Achter alles wat we produceren staat een team dat zich elke dag inzet om het verschil te maken in het leven van mensen wereldwijd.”
Meer informatie en persoonlijke verhalen zijn te vinden op www.stilvoordeovergang.nl (vanaf 17 oktober online).