Vraag: Hallo Denise, laten we beginnen met waarom je bij Essity wilde komen werken. Hoe zag je je rol voor je?

Voordat ik bij Essity kwam stond ik aan het hoofd van E-commerce voor twee van de grootste gebak- en chocoladeproducenten ter wereld: Wilton Brands en The Hershey Company. In beide functies had ik de leiding over de ontwikkeling van het merk en kanalen binnen de digitale ruimte, waarbij ik vorm gaf aan de online verkoopstrategie van de bedrijven door middel van een diepgaand begrip van de koopgewoonten van klanten. Het maakt niet uit of een bedrijf chocolade of tissueproducten verkoopt – we moeten klanten tegemoet komen op de plek waar ze zijn, en we weten dat dat steeds vaker online is. 

Wat me aantrok in Essity was de kans om bij te dragen aan een holistische digitale bedrijfsstrategie voor de professionele hygiënesector. Ik zie mezelf als een verbinder tussen sales en marketing; een faciliterende rol om de omni-channel ervaringen te kunnen ontwikkelen en leveren die vandaag de dag door onze klanten worden verwacht.

Vraag: De E-commerce-organisatie heeft veel bereikt in korte tijd. Op welke prioriteiten is jouw team gericht?

Ik word omringd en ondersteund door collega’s die niet alleen supergetalenteerd, slim en gek op Tork zijn, maar ook een groot hart hebben en veel om elkaar geven. De Beliefs & Behaviors van Essity worden echt vormgegeven in de hele organisatie. We vinden de kracht als team en dit heeft ons geholpen om een stevige fundering op te bouwen. Dit jaar zijn we gericht op Scaling Digital, een van de vijf belangrijkste prioriteiten voor de bedrijfseenheid Professional Hygiene. Als eerste betekende dit dat we een team moesten opbouwen met digitale expertise op het gebied van campagne-activering, content, logistiek en E-commerce-platforms. 

Vraag: 2019 is een groot jaar geweest vaan E-commerce. Wat zijn de prestaties die je wil benadrukken?

We hebben veel energie gestoken in het versnellen van onze partnerschappen met Amazon en Office Depot, en als gevolg van al ons harde werk hebben we onze doelen overschreden. Ik ben erg trots op de samenwerking van ons team met andere functionele gebieden om E-commerce op te bouwen als belangrijke competentie voor Essity Professional Hygiene. Ook hebben we hard gewerkt om ons proces van contentcreatie in een nieuw jasje te steken en geoptimaliseerde digitale content te leveren voor veel aspecten van ons online portfolio. Onlangs hebben we een project opgezet dat dropship-functies mogelijk maakt. Hiermee kunnen we kleinere eindklanten beter van dienst zijn, die een flinke incrementele kans vormen voor Essity online. Het is enerverend om strategieën en plannen in actie te zien en ik heb enorm veel zin in wat er nog komen gaat.

Vraag: Nu we het er toch over hebben, wat doet jouw team om ‘vooruit te denken’? Wat is de volgende stap voor E-commerce? 

Elke functie die te maken heeft met e-commerce, heeft te maken met verandering. Het is nog altijd dag één voor ons 50 jaar oude merk Tork. Er liggen nog zoveel nieuwe dingen in het verschiet wanneer we ‘vooruit denken’ – dit is de nieuwe slogan voor het merk Tork, maar ook een nieuwe mindset voor Professional Hygiene en een aanpak om het Tork-merk van de toekomst op te bouwen.

Ten eerste blijven we ons team en onze kennis uitbreiden en ontwikkelen we een nieuwe manier van werken. De wereldwijde implementatie is misschien even wennen, maar voor mij heeft deze ervaring elke verwachting overtroffen. Ik wil dat mijn team er net zo over denkt. Dit betekent dat we de rijke culturele diversiteit van ons team moeten benutten voor inspiratie in ons werk. 

Ten tweede denken we veel na over de toekomst. We willen ervoor zorgen dat E-commerce meer wordt dan alleen een verkoopkanaal en uitgroeit tot een essentieel onderdeel van een holistische digitale bedrijfsstrategie. Als onderdeel hiervan ontwikkelen we een vijfjaren-roadmap van de mogelijkheden van E-commerce, met onder andere kunstmatige intelligentie (AI), Internet der Dingen (IoT) en geautomatiseerde bestelplatforms. 

Vraag:  Hoe zou je je eerste jaar bij Essity samenvatten? 

Het is echt een eer geweest om deel uit te maken van een buitengewoon bedrijf met zulke getalenteerde collega’s en zo’n fantastische cultuur. Kort gezegd: de kern van ons bedrijf is nobel, onze nieuwe zaken en diensten maken we trots, onze ambitie is inspirerend, onze strategie is sterk en mijn waardering voor onze duurzaamheidsagenda blijft iedere dag toenemen, met elke stap die we zetten. Ik ben erg trots op mijn team en ik weet dat de mogelijkheden van wat we samen kunnen bereiken, eindeloos zijn.

Bedankt, Denise.