We gebruiken cookies om je de best mogelijke ervaring te bieden op Essity.com. Lees meer over de cookies die we gebruiken en hoe je je instellingen kunt wijzigen:

Essity B 304.8 (-0.2 SEK) on 20-Nov-2019 17:29

Select region


Global Site


05_01_01.tif

Vier van de tien ouders hebben nooit met hun dochters over menstruatie gesproken. Het is een volkomen natuurlijk proces, maar toch wordt er maar zelden gesproken over menstruatie. Op alle maatschappelijke niveaus wordt er nauwelijks aandacht aan besteed; geen enkel ander onderwerp is zó onderbelicht en dat terwijl 50% van de wereldbevolking ermee moet omgaan. Wij zetten ons voor de volle 100% in om het taboe te doorbreken. En jij?

De Essity-merken Libresse, Bodyform, Saba en Nosotras zijn onlangs een samenwerking aangegaan met een aantal influencers voor de wereldwijde campagne #bloodnormal. Het is de bedoeling dat er in de popcultuur meer gesprekken gaan plaatsvinden over menstruatie en dat mensen er gewend aan raken om erover te praten.
 
Vooral thuis moet er meer gesproken gaan worden over menstruatie. Hier wordt het taboe van generatie op generatie doorgegeven. We hebben meer dan 10.000 mannen en vrouwen via een enquête ondervraagd om te ontdekken hoe groot het stigma werkelijk is en de resultaten zijn verbluffend.
 
Zo bleek dat 56% van de tieners liever gepest zou worden op school dan met hun ouders te praten over menstruatie. Uit onze enquête Essentials Initiative Survey uit 2018 bleek dat 41% van de ouders met dochters nooit met hen hebben gesproken over menstruatie. Dergelijke bevindingen zijn deel van de vele redenen waarom wij ons willen inzetten om het verschil te maken en de stilte rondom dit ogenschijnlijke taboe-onderwerp te doorbreken.
 
Bodyform, een van de belangrijkste merken binnen het VK voor producten voor vrouwelijke hygiëne in het Essity-portfolio, heeft de krachten gebundeld met het Self Esteem Team om het probleem van menstruatiearmoede aan te pakken. Samen geven zij gratis lessen op maat voor 2500 meisjes van 12 tot 18 jaar.
 
“We waren zeer ontroerd toen we vernamen dat er Britse meisjes zijn die niet naar school gaan omdat ze geen menstruatieproducten kunnen betalen en dat zij bijvoorbeeld sokken in hun onderbroek stoppen om het menstruatiebloed mee te absorberen,” zegt Traci Baxter, marketingmanager bij Bodyform. “We kunnen de problemen rondom menstruatie niet aanpakken als we er niet over kunnen praten. We moeten het stigma afbreken en jonge vrouwen laten inzien dat ze zich niet moeten schamen voor hun lichaam,” zegt Baxter verder. 

De positieve invloed van gesprekken over menstruatie binnen het gezin is enorm en het kan heel waardevol zijn. Eenvoudigweg het gesprek starten kan zorgen voor meer vertrouwen tussen gezinsleden.

Bodyform spoort nu andere merken op het gebied van vrouwelijke hygiëne aan om hun voorbeeld te volgen en initiatieven te starten om het taboe rondom menstruatie te doorbreken en een einde te maken aan menstruatiearmoede.
 
“Menstruatie is nog altijd een taboe-onderwerp, maar langzaam maar zeker komt het op de agenda te staan. Het vormt een onderdeel van het leven van een vrouw, maar toch word het gestigmatiseerd en wordt er niet over gesproken. Wij weten dat dit zijn weerslag heeft op jonge vrouwen,” benadrukt Baxter.
 
De resultaten tonen aan dat het probleem voor een groot deel bij de ouders ligt, omdat zij niet proberen een gesprek te voeren met hun dochters over menstruatie. Wij spraken met vader en stand-upkomiek Steve Herndon over zijn rol als vader voor zijn dochter Saffron. Hij geeft zijn visie op de rol van vaders bij het doorbreken van het taboe rondom menstruatie:
“Ik denk dat je in deze rol vooral goed moet luisteren en begrip moet tonen en natuurlijk geduld hebben, dat is altijd belangrijk als ouder, maar vooral in deze situatie. Ik weet wel dat meisjes er verlegen over zullen zijn. Als je nog nooit in je leven een gesprek over persoonlijke dingen met je dochter hebt gehad, dan zal dit een hele grote en moeilijke stap zijn. Maar als je als man het lef hebt om haar te laten weten dat ze met jou over alles kan praten –– laat haar weten dat jij als man er ook wel het een en ander van afweet, dat je voor haar klaarstaat en haar wilt ondersteunen,” adviseert Herndon.
 
Wij hebben wereldwijd veel invloed en daarom geloven wij dat praten over dit onderwerp net zo belangrijk is als de kennis vergroten en de verzorging verbeteren. Dit is van cruciaal belang voor een menswaardig bestaan en de levenskwaliteit van miljoenen meisjes en vrouwen en bovendien kan het de band in het gezin aanzienlijk versterken. 
 
“Gesprekken over menstruatie kunnen een enorm positieve invloed hebben op een gezin en heel waardevol zijn. Eenvoudigweg het gesprek starten kan zorgen voor meer vertrouwen tussen gezinsleden. En dan hebben we het niet alleen over een sterkere band tussen moeders en dochters, hoewel het natuurlijk logisch is dat je er met iemand over wil praten die er ervaring mee heeft. Slechts 3% van de mensen die aan de enquête hebben meegedaan heeft voor het eerst van menstruatie gehoord van hun vader. Het is dus hoog tijd dat zij ook betrokken raken in deze discussie, en ook zoons en broers, om de kennis hierover te vergroten en steeds meer ondersteuning te kunnen bieden,” verklaart Baxter.
 
Steve Herndon wil uit eigen ervaring nog enkele wijze woorden delen met ouders die het moeilijk vinden om met hun kinderen over menstruatie te praten:
 
“Het is net als bij stand-upcomedy: de eerste keer dat je het podium opstapt is vreselijk, je staat daar met knikkende knieën en hebt het gevoel dat je ieder moment kunt overgeven. De tweede keer sta je al wat steviger op je benen en de derde keer vraag je je af waarom je hier ooit zo bang voor bent geweest.”

Laten we het hebben over hygiëne en #essentials voor de gezondheid.
 
Bronnen:
  • Essity Femcare Hero II Brand Campaign Survey, 2017. Essity gaf opdracht om een online enquête uit te voeren onder 10.017 mannen en vrouwen van 13 tot 50 jaar uit 10 verschillende landen. Essity gaf opdracht om een online enquête uit te voeren onder 10.017 mannen en vrouwen van 13 tot 50 jaar uit het Verenigd Koninkrijk, Frankrijk, Nederland, Zweden, Rusland, Mexico, Argentinië, Zuid-Afrika, China en Maleisië.  De interviews voor deze enquête vonden plaats tussen 18 april en 9 mei 2017. De foutmarge voor dit onderzoek bedraagt +/- 0,98%. De enquête werd uitgevoerd door Bilendi, een wereldwijd onderzoeks- en enquêtebureau