We gebruiken cookies om je de best mogelijke ervaring te bieden op Essity.com. Lees meer over de cookies die we gebruiken en hoe je je instellingen kunt wijzigen:

Essity B 304.2 (+4.7 SEK) on 13-Nov-2019 13:14

Select region


Global Site


07_01_02.tif

Drie op de vijf koppels hebben weleens ruzie over de taakverdeling thuis voor wat betreft schoonmaken en hygiëne. Wij geloven dat een gedeelde kijk op schoonmaaktaken en hygiëne thuis niet alleen helpt om de gelijkheid tussen man en vrouw te stimuleren, maar bovendien kan leiden tot een harmonieuzer gezinsleven. Hygiëne is genderneutraal - m/v speelt niet mee.

 “Bij Essity zagen we dat verschillende rollen met betrekking tot hygiëne en bepaalde stereotypes invloed hebben op jonge mensen en die rolpatronen vindt je over de hele samenleving terug met betrekking tot hygiëne. Stereotypen over hoe iemand zich hoort te gedragen en wie wat moet doen in het huishouden worden meestal niet in twijfel getrokken. Dit komt niet alleen omdat mensen niet open staan voor verandering, maar ook omdat zij zich vaak niet bewust zijn van hun stereotype gedragingen,” legt Dora Pessenlehner uit, senior merkmanager voor Essity Hongarije. 

Wij vinden vooral de manier waarop kinderen over hygiëne leren ontzettend belangrijk. Wij zetten ons in om dit probleem aan de kaak te stellen door ons perspectief in al onze marketingcommunicatie duidelijk uit te drukken met gebruik van een wereldwijd toegankelijke en invloedrijke stijl om het bewustzijn te vergoten en gendergerelateerde stereotypes te doorbreken. 

De verschillende rollen die mannen en vrouwen thuis vervullen zullen zeker invloed hebben op kinderen, vooral bij de vorming van hun visies voor later. Maar hoe worden kinderen nu echt beïnvloed door die verschillende rollen? Dávid Szél, een Hongaarse psycholoog en blogger (hij schrijft over zijn vaderschap) deelt zijn visie op het belang van gelijke rollen voor vaders en moeders:

“Kinderen weten bij hun geboorte helemaal niets van genderstereotypen. Dat leren wij ze allemaal aan. Als een man werkt en alle zichtbare dingen doet waar de maatschappij waarde aan hecht en een vrouw de ‘onzichtbare’ huis-tuin-en-keukenklusjes opknapt, waar niet zoveel waardering voor is, dan krijgen kinderen het idee: ik ben een jongen of meisje, ik ben meer of minder waard. Dat meisje groeit uit tot een vrouw die denkt dat zij meer verantwoordelijkheden heeft dan een man, maar minder waard is. Die jongen wordt een man die denk dat hij meer rechten en macht heeft. Dat leren wij onze kinderen iedere dag weer, zij het onbewust en onopzettelijk.”

Stereotypen over hoe iemand zich hoort te gedragen en wie wat moet doen in het huishouden worden meestal niet in twijfel getrokken. Dit komt niet alleen omdat mensen niet open staan voor verandering, maar ook omdat zij zich vaak niet bewust zijn van hun stereotype gedragingen.

Wij geloven dat gesprekken over de rol van hygiëne en het vergroten van het bewustzijn hierover ontzettend belangrijk zijn om genderstereotypen uit te roeien. Szél benadrukt verder dat het in onze handen ligt. Het is onze verantwoordelijkheid om het goede voorbeeld te geven aan anderen, vooral aan onze kinderen:

“Gender is een sociaal construct. De manier waarop wij ons binnen de maatschappij gedragen kan veranderen, dus maatschappelijke verschillen tussen mannen en vrouwen zijn zeker niet noodzakelijk.”

Wij streven ernaar om dit onderwerp onder de aandacht te brengen en, nog belangrijker, de stereotypen te doorbreken die stress veroorzaken door ongelijkheid in de thuissituatie.

“Ik denk dat het het belangrijkste is om te benadrukken dat we de taken goed moeten verdelen, dat is goed voor iedereen, goed voor het gezin en goed voor de kinderen. Maar het is ook belangrijk om te benadrukken dat er niet maar één manier de beste is – het gaat erom dat we delen,” verklaart Pessenlehner. “We moeten uitdragen dat zowel jongens als meisjes een belangrijke rol spelen bij het verdelen van taken met betrekking tot hygiëne. Wij willen het idee overbrengen dat een gelijke visie op huishoudelijk werk normaal is en dat het een alledaags gegeven is dat mannen en vrouwen samen het huishouden doen; daar is niets speciaals aan.”

We zullen er alles aan doen om onze missie te voltooien en ons steentje bij te dragen aan welzijn binnen het gezin om stap voor stap het dagelijks gezinsleven te verbeteren. 

Laten we het hebben over hygiëne en #essentials voor de gezondheid.
 
Bronnen:
  • MedMarket Diligence, LLC, BSN-analyse

Drie op de vijf koppels hebben weleens ruzie over de taakverdeling thuis voor wat betreft schoonmaken en hygiëne.

- Essity Hygiene Matters rapport 2016