In totaal hadden we 225 deelnemers uit 102 teams in 12 landen die op zoek zijn gegaan naar innovatieve oplossingen voor problemen in de branche. Gedurende het proces kregen de teams feedback en begeleiding van deskundigen uit de branche. De Challenge werd gehouden op Agorize, een digitaal platform dat is ontworpen om op grote schaal open innovatie-uitdagingen te beheren, van begin tot eind.  

De winnaars worden beloond met:
  • Een internationale stage 
  • Een prestigieuze prijs 
  • Een certificaat voor elk teamlid van de internationale winnaars
  • Een ceremoniële lunch of diner in het thuisland van de winnaars
  • Plaatselijke viering

De wedstrijd van dit jaar was gericht op de HaFa-sector (zakdoeken en gezichtsdoekjes), die met uitdagingen kampt op twee belangrijke vlakken: Marketing en Engineering. De inzendingen werden beoordeeld door een panel van ervaren Essity-deskundigen op basis van originaliteit, creativiteit, relevantie, impact en haalbaarheid.

De Marketing Challenge was een manier te vinden om klanten aan te moedigen om zakdoeken te kopen buiten het koude allergie-seizoen, en om de frequentie te verhogen waarop het product wordt gebruikt. De doelgroep was vrouwen met een leeftijd van 25-45 jaar die het welzijn van hun gezin belangrijk vinden.  

Het winnende team was Le Trio Infernal met Carmen De Cordoue, Inès Leroux en Lisa Guyo van de ESSEC Business School in Frankrijk. Met hun inzending ‘Duo & Go’ koos Le Trio Infernal ervoor zich te richten op moeders met kleine kinderen en peuters. Ze hebben een verpakking ontworpen waarin zowel vochtige als droge zakdoekjes op één handige plek verpakt zijn. Het idee erachter is dat kinderen graag op verkenning gaan en vies worden, maar dat het lastig is voor moeders om te weten welke zakdoekjes ze mee moeten nemen. Met Duo & Go hoeven moeders zich geen zorgen meer te maken, omdat de droge zakdoekjes gebruikt kunnen worden om de neus te snuiten, en de vochtige doekjes beschikbaar zijn voor vieze handen of voor als er wordt geknoeid. De winnende groep presenteerde ook het idee dat de zakdoeken voor kinderen kleiner worden gemaakt, zodat het eenmalige gebruik ervan wordt aangemoedigd. Dit is gezonder voor de gebruiker en zorgt er ook voor dat het volume en de verkoopgroei toenemen. 

De Engineering Challenge was gericht op het verminderen van de dikte van de verpakking, terwijl het gebruiksgemak moest worden behouden en de invloed op het milieu van de verpakking moest worden verlaagd. Tot nu te is er weinig verschil tussen merken in de manier waarop zakdoeken worden verpakt. Het meest gebruikelijk is een plastic verpakking op zakformaat met 7 tot 10 zakdoekjes per pakje, met weinig variatie tussen de dikte van het hele product. 

Daniela Silva en Andrea Ochoa van de Universiteit van Barcelona in Spanje vormden samen het team de andesignerds en wonnen de eerste plaats met hun inzending ‘I’m Your Bodyguard’. Ze hebben de dikte van het pakje zakdoeken verminderd door de tissues met een zigzagpatroon in elkaar te vouwen, en konden het gebruiksgemak behouden door middel van een envelopverpakking. Hierdoor past het pakje in je broekzak en neemt het minder ruimte in beslag in een handtas. Het milieuvriendelijke element van de uitdaging werd aangepakt door een combinatie van natuurlijk kraftpapier en biologisch afbreekbaar plastic. Kraftpapier is een product dat wordt gemaakt van houtpulp, en het is sterker en milieuvriendelijker dan normaal papier. Dit komt doordat het niet gebleekt is, wat de kracht van papier verminderd. De chemicaliën die worden gebruikt bij de verwerking van kraftpapier kunnen ook worden hergebruikt, waardoor het afval van de productiecyclus wordt verminderd. De meeste zakdoekjes worden vandaag de dag verpakt in plastic voor eenmalig gebruik dat niet biologisch afbreekbaar is, wat bijdraagt aan een aantal milieuproblemen in onze oceanen. 

Namens het team van Essity willen we alle universiteiten, studenten, mentors en juryleden die hebben deelgenomen aan de uitdaging van dit jaar heel hartelijk bedanken, en we zien de winnaars van onze stage graag terug op kantoor. We kunnen niet wachten om te zien wat de uitdaging van volgend jaar inhoudt!