We gebruiken cookies om je de best mogelijke ervaring te bieden op Essity.com. Lees meer over de cookies die we gebruiken en hoe je je instellingen kunt wijzigen:

Essity B 284.1 (+4.9 SEK) on 18-Sep-2019 17:29

Select region


Global Site


Essity is de internationale leider op het gebied van professionele hygiëne met het wereldwijde merk Tork. Tork is een ‘miljardenmerk’, oftewel een merk met een jaaromzet van meer dan USD 1 miljard.

Essity’s aanbod omvat volledige hygiëneoplossingen waaronder toiletpapier, papieren handdoeken, servetten, handzeep, handlotion, desinfecterende handgel, dispensers, producten voor poetsen en reinigen, sensortechnologie ten behoeve van het Internet der Dingen en ook service en onderhoud. Klanten van Professional Hygiene bestaan uit bedrijven en kantoorgebouwen, universiteiten, zorginstellingen, industrieën, restaurants, hotels, stadions en andere openbare faciliteiten. Distributiekanalen voor de producten zijn leveranciers en online verkoop.

Professional Hygiene heeft in 2017 ongeveer SEK 27 miljard aan omzet opgebracht, wat goed is voor 24% van Essity’s omzet in 2017. Aan het einde van 2017 had Professional Hygiene productie op 43 locaties in 18 landen. 32 van de 43 locaties maakten ook Consumer Tissue.

*Exclusief onderdelen die de vergelijkbaarheid beïnvloeden

Aanbod en marktpositie

Essity’s aanbod omvat volledige hygiëneoplossingen waaronder toiletpapier, papieren handdoeken, servetten, handzeep, handlotion, desinfecterende handgel, dispensers, producten voor poetsen en reinigen en ook service en onderhoud. Essity biedt ook digitale oplossingen, zoals sensortechnologie ten behoeve van het Internet der Dingen. 

Klanten bestaan uit bedrijven en kantoorgebouwen, universiteiten, zorginstellingen, industrieën, restaurants, hotels, stadions en andere openbare faciliteiten. Distributiekanalen zijn leveranciers en online verkoop.

Productiefaciliteiten

Aan het einde van 2018 had Professional Hygiene productie op 45 locaties in 18 landen.

Werkzaamheden in 2018

De netto-omzet nam met 4,9% toe tot SEK 28.017 miljoen (26.700). De organische netto-omzet, waarin wisselkoerseffecten, overnames en desinvesteringen worden uitgezonderd, nam toe met 1,9%, waarvan volume goed was voor –0,3% en prijs/mix voor 2,2%. De toename hield voornamelijk verband met Europa, Azië en Latijns-Amerika. De organische netto-omzet daalde met 0,6% in volwassen markten. De organische netto-omzet steeg in West-Europa maar daalde in Noord-Amerika. In opkomende markten, die goed waren voor 19% van de netto-omzet, nam de organische netto-omzet toe met 13,7%. Overnames met betrekking tot de toename in het aandeelhouderschap in geassocieerde bedrijven in Latijns-Amerika verhoogden de netto-omzet met 0,1%. Wisselkoerseffecten verhoogden de netto-omzet met 2,9%.

De aangepaste operationele winst vóór amortisatie van overnamegerelateerde immateriële activa (aangepaste EBITA) daalde met 4% (8% exclusief wisselkoerseffecten en overnames) tot SEK 3.841 miljoen (4.004). De inkomsten werden positief beïnvloed door hogere prijzen, een betere mix en kostenbesparing. Hogere kosten voor grondstoffen en energie en hogere distributiekosten hebben een negatieve invloed gehad op de inkomsten.

* Wisselkoerseffecten, overnames en desinvesteringen uitgezonderd.
** Exclusief onderdelen die de vergelijkbaarheid beïnvloeden.

Omzet 2018

SEK 28.017 m

Organische omzet

+1,9%

Aangepaste EBITA 2018*

SEK 3.841 m

Aangepast rendement op geïnvesteerd kapitaal**

18,1%