We’re using cookies to give you the best experience possible of Essity.com. Read more about the cookies we use and how to change your settings:

Essity B 236.5 (+1.1 SEK) on 17-Jan-2018 13:39

Select region


Global site


Man and woman in workplace using products

Het onderdeel Professional Hygiene ontwikkelt en verkoopt volledige hygiëneoplossingen waaronder toiletpapier, papieren handdoeken, servetten, handzeep, handlotion, desinfecterende handgel, dispensers, producten voor poetsen en reinigen, sensortechnologie en service en onderhoud. 

Professional Hygiene heeft in 2016 ongeveer SEK 26 miljard aan omzet opgebracht, wat goed is voor 26% van Essity’s omzet in 2016. Aan het einde van 2016 had Professional Hygiene productie op 36 locaties in 18 landen. 23 van de 36 locaties produceerden ook Consumer Tissue. De producten worden gedistribueerd via distributeurs en servicebedrijven.

Essity is de marktleider in Europa en heeft een marktaandeel dat ongeveer twee keer zo groot is als dat van de tweede speler. Na de overname van Wausau, die in januari 2016 werd afgerond, is Essity de op één na grootste leverancier in Noord-Amerika. Essity's marktpositie in Noord-Amerika is met name sterk in de voedselindustrie, waar naar schatting elk tweede servet geleverd wordt door het bedrijf. Essity heeft een sterke positie in opkomende markten zoals Rusland en Colombia, waar Essity marktleider is. Het wereldwijde merk Tork biedt waardevolle synergieën aangezien de wensen van de klanten in diverse delen van de wereld minimaal verschillen wat betreft tissue en dispensers.

Strategie

Essity zet activiteiten voorop die de leidende positie van Tork in de wereldmarkt versterken, door middel van winstgevende groei, door in een hoger tempo uit te breiden dan de markt en door uit te groeien tot marktleider in Noord-Amerika. Essity richt zich op het verhogen van tevredenheid en loyaliteit van klanten door zijn klanten te helpen efficiënter en meer milieubewust te zijn en door de standaard van hygiëne te verhogen. Er wordt grote nadruk gelegd op duurzaamheid. Zo heeft Essity in 2016 bijvoorbeeld de Tork SmartOne® opnieuw uitgebracht met een nieuw ontwerp en nieuwe functies. Tork SmartOne® is een toiletpapieroplossing voor veeleisende omgevingen zoals scholen, ziekenhuizen, stadions en luchthavens. De sanitaire ruimten van deze openbare locaties zijn vaak drukbezocht en er gelden strenge eisen voor kostenbeheersing en goede hygiëne. Het verbruik van toiletpapier kan met 40% worden verminderd in vergelijking met traditionele dispensers voor jumborollen. Het dispensersysteem met vel-voor-veldosering verbetert ook de hygiëne en verlaagt het risico op verstopte leidingen.

In 2016 werkte Essity aan de integratie van Wausau. Deze overname was een uitstekende strategische stap voor Essity en het versterkt de aanwezigheid en de productiecapaciteit van het bedrijf in Noord-Amerika. Het productenportfolio van Wausau vormt een aanvulling op Essity’s aanbod in Noord-Amerika. 

Omzet 2016

SEK 26.001 miljoen

Organische verkoopgroei 2016

+3%

Aangepaste EBITA-marge 2016

14,8%